Rozhovor s Hanou Žákovou, starostkou Koněšína, o tom, jak vybojovala plavbu na Dalešicích
Koněšín - Až v neděli prvního července pomyslně uchopí Hana Žáková kormidlo výletní lodi Vysočina, oddechne si. Uplynulé čtyři roky totiž tato osmatřicetiletá energická tmavovláska doslova bojovala o rekreační plavbu na Dalešické přehradě na Třebíčsku. Je starostkou Koněšína, což je přístavní víska na břehu dvaadvacet kilometrů dlouhého jezera. Zároveň šéfuje třiatřiceti obcím z okolí přehrady sdruženým do mikroregionu Horácko. A za plavbu válčila pro celý region. Aby nádhernou, ale pustou krajinu na březích oživily davy výletníků, mířících na vyhlídkovou loď.
Povedlo se. Plavidlo Vysočina pro 150 lidí přicestuje po souši z jihočeského Orlíku poslední červnový týden. Loď poprvé sveze lidi prvního července. Vytisknuty jsou pozvánky, připravena trička, ručníky, kšiltovky i další upomínkové předměty s logem plavby. Což je mimochodem modrá vysmátá lodička. Hana Žáková však ještě není úplně klidná. Trápí ji paradoxně to, kolik vlastně lidí žhavá novinka přitáhne do námořního Koněšína, kde se celá sláva koná.
„Trošku mě děsí hodně optimistické odhady. Ty hovoří až o třiceti tisících návštěvnících při zahájení plavby. To si skutečně nedokážu představit,“ dumá Žáková.
* Popište, jak bude vypadat rozjezd premiérové plavební sezony?
Je to událost výjimečná pro celý kraj. Na Vysočině není žádná lodní doprava. V neděli prvního července se nejprve svezou pozvaní hosté. Popluje se z Kramolína do Dalešic. V dalešickém pivovaru, kde se točily slavné Postřižiny, se koná Postřižinový týden. Na loď nastoupí hosté festivalu, včetně režiséra Postřižin Jiřího Menzela. Poplujeme přes celou přehradu do Koněšína, kde ve tři hodiny odpoledne pan Menzel loď oficiálně pokřtí. Žehnat jí bude páter Petr Holý. Sláva se koná na Koněšínské pláži, kam má přístup veřejnost.
* Proč vy,matka lodní dopravy, se nezhostíte křtu svého šestadvacet metrů dlouhého dítěte? Tedy lodi, kterou jste vydupala navzdory všem nepřejícím?
Promě je už obrovské zadostiučinění a radost, že zde bude loď plout. Osobně si myslím, že přítomnost takové celebrity jakou pan režisér Menzel určitě je, podtrhne výjimečnost celé akce.
* Co lidé, ti se svezou hned v neděli?
Určitě. Po křtu jsou pro veřejnost naplánovány okružní jízdy po přehradě od čtyř do devíti hodin večer. Lodních lístků máme na neděli šest set. Prodávat se budou za sedmdesát korun pro dospělého a třicet pro dítě přímo na pláži v Koněšíně, kde je na celé odpoledne připraven program. Návštěvníci odstaví auta na záchytných parkovištích v Koněšíně. Na pořádek dohlídne bezpečnostní služba. Na pláži zajistíme občerstvení. Pro děti tu bude pohádkový les. Pomohou nám studenti střední hotelové školy v Třebíči. Návštěvníci si zde mohou zakoupit upomínkové předměty s novým logem přehrady.
* A od pondělí druhého července se celé léto popluje podle pravidelného jízdního řádu?
Ano. Lidé ho najdou na zastávkách a na webu www.dalesickaprehrada. cz. Loď si mohou objednat zájemci i mimo plavební hodiny. Vejde se na ni sto padesát lidí. Paluba je zastřešená, s vytápěním i toaletou. Je to noblesní plavidlo.
* Zastávky měly být původně tři, a jak koukám do jízdního řádu, jsou čtyři...
Ke Kramolínu, Dalešicím a Koněšínu přibyly Hartvíkovice. Tam stojí jediný autokemp na břehu přehrady a byla by škoda, kdyby tu loď nezastavovala. Dohodli jsme se s majitelem kempu na průchodu výletníků, kteří půjdou na loď, přes speciální propustky.
* Prozraďte, nezrujnuje hodinu a půl trvající projížďka lodí peněženky rodin s dětmi?
Za nejdelší cestu z Kramolína do Koněšína zaplatí dospělý člověk devadesát korun. Děti do šesti let plují zdarma, od šesti do patnácti za polovinu dospělé jízdenky. Zdarma je přeprava kočárků. Za kolo se platí dvacet korun. Za kratší svezení uhradí lidé mezi třiceti až sedmdesáti korunami podle vzdáleností.
* Spadne z vás napětí, jakmile začne brázdit Vysočina hladinu?
To víte, že ano. Cesta ke splnění snu nebyla vždy jednoduchá. Ale pokud mohu zpětně hodnotit všechna ta jednání a vypjaté situace, určitě toho nelituji.
* Teď už to snad musí dopadnout. Máte všechno připraveno. Vždyť i k rozhovoru jste se oblékla stylově, do modře proužkovaného námořnického trička a modrých džín...
A v takovémto oděvu bych ráda plavbu zahajovala. Předpokládám, že se ke mně připojí i pozvaní hosté a novináři. Neformální styl Rozmarného léta a námořníků nám bude slušet.
* Co všechno musí takový nadšenec jako vy překousnout, než se loď zhoupne na vlnách?
Na Vysočině není žádná lodní doprava. Jsme průkopníky. Hodně složité proto bylo vyřizování na úřadech. Potřebovala jsem spoustu vyjádření, povolení a souhlasů. Někteří úředníci byli vstřícní. Jiní rovnou řekli, že žádná plavba nebude.
* Jaké klacky pod nohama jste překračovala?
Na úřadech mi sdělili, že nikdy nepovolí žádné betonové schody k vodě. Vysvětlovala jsem jim, že betonová schodiště jsou hotová už od stavby přehrady před třiceti roky. Že vedou k vodě na šesti místech. Jen k nim pořídíme mola. Přesvědčovala jsem je, ať se přijedou podívat. Nakonec přijeli a povolení jsem získala. Jenže mě to stálo hodně energie. Připadala jsem si jako největší ubožák, který škemrá, aby někdo někam přijel a nerozhodoval od stolu. Takových klacků pod nohy bylo víc.
Celá rodina je v zápřahu a plavbu propaguje
* Podporovala vás alespoň rodina?
V zápřahu jsou úplně všichni. Hlavně do propagace. Zrovna před pár dny byl syn na Autosalonu v Brně. Potkal tam herce Suchařípu, hraje v seriálu Ordinace v růžové zahradě. A hned mi nadšeně zvěstoval, jak pana herce pozval na zahájení plavby. Dcera jezdí do základní školy do Třebíče. Celou třídu sem nalákala na výlet a propaguje mezi spolužáky, aby vyrazili na plavbu s rodiči.
* Je asi pravda, že jste nejen úředníkům, ale i svým nejbližším dávala zabrat, když jste žila zpočátku jen chimérou. Byla tu voda a nic jiného. A patrně jen vy jste viděla velkou bílou loď vznášející se někde v oblacích...
Loď považuji za svoje další dítě a hodně bych si přála, aby dělalo radost nejen mně.
* Dáte si od „mateřství“ pár let pohov?
To určitě ne. Je toho hodně, co chci pro Koněšín a okolí udělat. Ale jakmile se zahájí na přehradě plavba, pojedu s rodinou někam daleko na dovolenou. Zasloužíme si ji všichni.
* Vraťme se do doby, kdy tu byla jen ta voda a váš sen o plavbě...
Nejprve tu byl v roce 2003 nápad oživit historický přívoz mezi Koněšínem a Třebenicemi. Poté se rozvinula myšlenka, proč jen přívoz, když by se dalo plout po celé přehradě. Připravili jsme projekt a žádali o peníze z Evropské unie. To bylo v roce 2005. Tehdy jsme neuspěli, přestože se jednalo o projekt nadregionální. Významný pro celý kraj. Jenže kraj v rozvojových plánech s žádnou lodní dopravou nepočítal. Náš projekt proto dostal méně bodů a neprošel. Hodnotitelé si jednoduše nevěděli rady s lodní dopravou.
* Vy jste se nevzdávala...
Majitelem přehrady je skupina ČEZ. Rozhodli jsme se v mikroregionu, že je oslovíme. Náš projekt je zaujal a začali ho podporovat. Poskytli peníze na doznačení cyklotras podél přehrady, odpočívky, infotabule, přístupové pěšiny k lodním zastávkám, mapy a dalekohled na rozhlednu Babylon.
Nejdřív se měla jmenovat Jihlava, pak Jihlavka...
* ČEZ bez problémů souhlasil i s plavbou po jejich nádrži?
Získat jejich svolení bylo prvořadé. Souhlasili na rozdíl od různých úřadů okamžitě. Pak jsem se ale dostala do bludného kruhu. Na novou loď jsme neměli peníze. Starou jsem sháněla, jak se dalo. Byly to stovky telefonátů, schůzek. Nakonec pomohli novináři. O lodní dopravě se začalo psát. Právě z tisku se dozvěděla plavební společnost Quarter, která roky zajišťuje plavbu na Slapech a Orlíku, že sháníme loď a někoho na zajištění plavby.
* Sami vás kontaktovali?
Ano. Měli loď i zkušenosti. My jsme měli vodu a zázemí. Nabídli nám provozování lodní dopravy pro mikroregion Horácko. Ředitel společnosti Pavel Šofr přitom netušil, do čeho společně jdeme. Pan Šofr o mně říká: tak to je jeden blázen a já jsem ten druhý. Rozjíždíme plavbu v lokalitě, kde žádná jiná lodní doprava není.
* Turisty by přece mohlo jezero vábit. Poplují dvě desítky kilometrů v téměř neporušené krajině. Dozvědí se o historii zatopeného údolí, o zaniklých mlýnech, zajímavých skalních útvarech kolem nádrže...
Snad. Nabídneme lidem něco, co jinde není. Připravujeme ještě projekt na vybudování cyklostezky z Třebíče k přehradě. Třebíč je přece jen čtyřicetitisícové město. Jezdí tam turisté za památkami UNESCO. Nabídli bychom jim příjemnou stezku k nádrži mimo silnice, podél řeky Jihlavy. Sloužila by cyklistům, maminkám s kočárky, bruslařům na kolečkových bruslích, případně vozíčkářům.
* Co ladíte dva týdny před spuštěním plavby?
Obce se musejí postarat o přístupové pěšiny, odpadkové koše u pěšin, odklízení odpadků. Společnost Quarter vyřizuje poslední drobnosti. Na plavební správě v Přerově řeší plavební řád. Na úpravě lodi se nyní finišuje od rána do večera i o víkendech. Je na Orlíku. Původně plula na Vranovské přehradě a jmenuje se zatím Dyje. Až přicestuje sem, tak už bude mít název Vysočina.
* Když jste narazila na jméno lodi, zavzpomínejte, jak krkolomnou cestou jste k němu dospěli...
První název, o němž jsme uvažovali, byl Jihlava podle řeky, na níž je Dalešická přehrada. Starousedlíci a trampové však měli vžitý název Jihlavka. Tady se odjakživa říkalo na Jihlavce. Tudíž druhý pokus o pojmenování zněl Jihlavka. No a nakonec nám půjčili název Vysočina energetici. Ti totiž měli svoji loď Vysočinu pro údržbu přehrady. Letos na jaře ale staré plavidlo měnili za nové. To pojmenovali Energie. Myslím si, že Vysočina je nejvhodnější název. Ukazuje na sepjatost s celým krajem. A ráda bych ještě moc poděkovala všem, kteří mně se zavedením a propagací osobní lodní dopravy pomáhali. Bez jejich pomoci by tu Vysočina nezakotvila.
***
* Hana Žáková (38) Od června 2000 je starostkou přístavního Koněšína, kde žije 18 let. Je vdaná, má patnáctiletou dceru a sedmnáctiletého syna. O plavbu na Dalešické přehradě usilovala od roku 2003. Loď Vysočina slavnostně vypluje 1. července, na její palubě bude například i režisér Jiří Menzel.
Regionální mutace| Mladá fronta DNES - českomoravska vrchovina
SKODA Superb Classic 1.9 TDi PD 115k - model 2007 | ||||
|