osobní lodní doprava na vodní nádrži Slezská Harta 


První bruntálská paroplavební o.s. - Oldřich Kodeda
mobil +420 777 268 432, office +420 554 748 300, fax +420 554 748 300

vyhlídkové plavby výletní lodí Lubor Tokoš po Slezské Hartě - zahájeno v červenci 2005,
2006 i 2007: mimo provoz (cit. TIC Bruntál), Bohužel pan Kodeda narazil na neústupnost okolních obcí, které nechtějí povolit přívod elektřiny pro pohon lodi. Kvůli kostnatosti a naschválům úředníků tak milovníci plaveb ostrouhávají :(((  Viz články v MfD níže...


loď Lubor Tokoš (ex Břetislav/Alba Dyje Břeclav, předtím Věra/VZ Kedršt Praha)

.
úprava lodi Lubor Tokoš v roce 2004

Bruntálský Kurýr - www.askiburgion.cz:
.

.
.

Aktuálně:

Parník z přehrady Slezská Harta zakotví na Kampě
Netypické informační středisko, zakotvené přes letní sezonu na Vltavě, bude lákat obyvatele Prahy její návštěvníky do Jeseníků
Bruntál - Parník pojmenovaný po známém herci Luboru Tokošovi bude od května kotvit na pražské Kampě a bude lákat Pražany a návštěvníky hlavního města na rekreaci v Hrubém a Nízkém Jeseníku.
Malý parník, přestavěný na elektrický pohon, brázdil už před třemi lety hladinu přehrady Slezská Harta u Bruntálu. Stal se atrakcí vodní plochy, která je zřejmě jednou z nejméně známých v zemi.
Pak ho však majitel z přehrady odvezl. Právě onen elektrický pohon se totiž stal příslovečnou Achillovou patou projektu. Parník skončil na zahradě, elektřina ho oslabuje "Parník byl po výměně spalovacího motoru za elektrický mnohem slabší. Po zkušenostech, kdy parník nestačil proti většímu větru, jsem musel provoz na přehradě ukončit," říká majitel parníku, podnikatel a šéf společnosti První bruntálská paroplavební Oldřich Kodeda.
Parník Lubor Tokoš tak skončil na soukromé zahradě v Bruntále a tam čekal, zda majitel uspěje s žádostí o výjimku provozu. Ta požaduje možnost plout na Slezské Hartě i se spalovacím motorem. "Vím, že podobné výjimky mají výletní lodě na brněnské přehradě. Také Povodí Odry mi sdělilo, že by jim nijak nevadilo, kdyby měl můj parník spalovací motor. Ale problémem je zákon," říká majitel parníku. "Přitom na Slezské Hartě jezdí běžně čluny říční policie, záchranářů a podobně se spalovacími motory. Myslím, že by se nic nestalo, kdyby místo devíti lodí s povolenou výjimkou jezdilo na Slezské Hartě lodí deset," míní Kodeda.
Marné čekání na povolení nakonec ukončil nápad, který se zrodil společně v hlavách majitele parníku a šéfa Podnikatelského informačního centra v Bruntále. Velmi je pak inspiroval původní majitel parníku, který provozuje několik výletních lodí v Praze.
Informační centra jsou podobná. Co takhle parník?
Spojenci si totiž řekli: Když má parník problémy na Bruntálsku, položme ho tedy do vln Vltavy! A co takhle rovnou do Prahy? Majitel parníku ostatně o podobném přestěhování parníku na některou z českých řek uvažoval už dlouho. A tak vznikl projekt, při němž se spojila obě sdružení - První bruntálská paroplavební a Vlastenecký poutník, spojený s Podnikatelským centrem v Bruntále.
"Informačních center a středisek je celá řada a jsou si dost podobná. Ale informační středisko jako parník? To se hned tak nevidí a určitě mnoho lidí okamžitě zaujme," říká ředitel Podnikatelského centra v Bruntále Petr Anderle.
Parník Lubor Tokoš bude kotvit na Kampě u vývaziště firmy VZK kapitána Miroslava Kedršta, který provozuje v Praze mimo nákladních i několik výletních lodí. Právě on je původním majitelem parníku, který provozoval pod jménem Věra na Vltavě a několikrát se už ptal, jak se parníku na Bruntálsku daří.
Když se dověděl, jak na tom je, nabídl, že by mohl stávat střídavě na jeho několika přístavištích v Praze. To nám moc pomohlo," říká Oldřich Kodeda.
Parník bude jako netypické informační centrum lákat k návštěvě Jeseníků také zahraniční turisty, kteří se bohužel od cestovních kanceláří mnohdy ani nedozvědí, jaké zajímavosti jsou v regionech.
"Samozřejmě budou lákat i na Slezskou Hartu. Chceme shromáždit materiály obcí, místních informačních center, kulturních zařízení, občanských sdružení i podnikatelů a nabízet je návštěvníkům lodi na Kampě," říká Petr Anderle. Dodává, že na parníku nebudou pracovat najatí profesionálové, kteří nemusejí mít k Jeseníkům žádný vztah, ale nadšenci a dobrovolníci.
"Chceme oslovit mladé lidi odsud, kteří v Praze například studují, zda nechtějí v našem centru dobrovolně pracovat. Mohou při tom velmi dobře využít svých znalostí Jeseníků," říká Anderle.
Šéf Podnikatelského centra v Bruntále dodal, že už dnes se hlásí o "službu" na lodi například sdružení Přátelé Vrbenska, které chce na parníku propagovat svůj projekt obnovy středověké osady Drakov v podhůří Jeseníků.
Jeseníky a Bruntál: stříbro pro pražský groš. Oba muži nepochybují, že Jeseníky a Bruntálsko mají čím Pražany a návštěvníky Prahy přitáhnout. "Mohou se u nás dozvědět, že Bruntál byl vůbec prvním královským městem v českých zemích. Především kvůli stříbru, které se tady všude těžilo a které krylo středověkou měnu," vypráví Petr Anderle. Dodává, že díky stříbru z Bruntálska má nejen česká historie například takzvaný pražský groš, který dokonce znamenal v době Václava II. něco podobného jako dnešní euro.
"Ale kromě historie tady je v Jeseníkách samozřejmě nádherná divoká příroda," říká Petr Anderle, který jako vklad do projektu informačního střediska míní věnovat řadu publikací o těchto fenoménech kraje, které v minulých letech vydalo právě bruntálské občanské sdružení Vlastenecký poutník, které se podílí na projektu informačního parníku na Kampě.
Parník čeká jen na kolesa a spalovací motor Parník Lubor Tokoš nyní odpočívá na dvoře jedné z firem v Bruntále a čeká na montáž nejen spalovacího motoru, ale i dvou koles, které bude mít na bocích.
"Myslím, že parník bude vynikající reklamou nejen pro místa v Jeseníkách, ale i pro podniky v nich. Pouze bychom chtěli, aby podnikatelé a organizátoři kulturních akcí zapojili fantazii a připravili pro lidi, kteří se o nich dozví v Praze na parníku, nějaký bonus v programu nebo ve službách. Pak by parník byl v propagování turistiky ještě výjimečnější," říká Anderle.
Oldřich Kodeda říká, že ho odedávna baví vodní sporty a voda vůbec. "Parník jsem si vyhlédl v Břeclavi, kde plul po Dyji pod jménem Břetislav. Nakonec se ale ukázal být docela velkým oříškem, protože byl prožraný rzí. Museli jsme ho opravit a tak se i posunul jeho start na Slezské Hartě," říká kapitán parníku.
Parník připomíná herce z Vynálezu zkázy A jak se dostal parník ke svému jménu? Herec Lubor Tokoš, představitel inženýra Šimona Harta ve Vynálezu zkázy a nezapomenutelný zlobivý dědeček ve filmu Karla Kachyni Duhová kulička, byl bratrancem Oldřicha Kodedy. "A právě tady na Bruntálsku mu někdo zařídil herecký distanc a několikaletou podmínku, když se špatně vyjadřoval ke komunistickému zřízení. A tak jsme trochu symbolicky chtěli Tokoše Bruntálsku vrátit," říká Oldřich Kodeda.
Dvanáctitunový, ale na pohled spíše malý, parník, zakotví na Kampě v květnu a lákat lidi na Jesenicko bude vždy od jara do podzimu.
"Uvidíme jak se projekt chytne a jednou se možná parník vrátí zpátky i na Slezskou Hartu. Náš parník bude totiž svým příběhem lobovat také za to, aby podobná plavidla určená pro osobní lodní dopravu mohla mít na českých vodách podobnou výjimku v zákoně jako srovnatelné lodi policistů a záchranářů," řekl šéf občanského sdružení První bruntálská paroplavební a majitel parníku Oldřich Kodeda.
(MfD, 30.01.2008)

Podle původního plánu měly později na Slezské Hartě jezdit výletní lodě dvě..


linky:

MF Dnes: článek "Vrátí se parník na vodu Slezské Harty?"

Týdeník Břeclavsko: Stěhování lodě Břetislav z Dyje na Slezskou Hartu

server Slezská Harta

vodní nádrž Slezská Harta - Povodí Odry


...zpět Osobní lodní doprava v Česku a na Slovensku
(c) informační servis APTIS MEDIA